#1

Hjælp til rettelse af kort

Skrevet af Peter Rune Mortensen d. 3. september 2018 14:24

Kære OBK’er.

VSF har flere kortvarianter af vores åer med angivelse af koordinater til de forskellige p-pladser. Desværre er det kun de koordinater, der er angivet i årsskriftet (2017), der er korrekte. De kort vi har som løsblade, som er de samme som på hjemmesiden, er der fejl i. Det er ikke smart, hvis der er nye medlemmer eller “gæster”, som indstiller deres GPS efter disse. De havner helt andre steder, end de havde regnet med. Det skal vi have gjort noget ved, og jeg vendte det med formand Jørgen i torsdags. Han er enig.

Jeg har gravet lidt i tingene, og har bl.a. fundet ud af, at der er forskel på, hvilket koordinatformat(er) forskellige GPS-fabrikater (TomTom, Garmin o.a.) opererer med som standard. I indbyggede GPS’er i nogle bilmærker kan man endda slet ikke søge efter et punkt på vha. koordinater! (Sådan en bil er uegnet til lystfiskere.)

Jeg tror OBK’erne er tilpas repræsentative hvad angår GPS’er. For at kunne ramme flest muligt og bedst muligt fremadrettet har jeg derfor brug for lidt hjælp og svar fra dig, hvis du har en GPS.

Spørgsmål:
Hvilket fabrikat (og evt. model) har du?
Er den indbygget i bilen, eller er det en løs, du har?
Kan du søge et punkt ved at indtaste koordinater?
Hvis JA, hvilket koordinatformat åbner din GPS så i, er det:

DMS = grader, minutter og sekunder (Ex: N 41˚24’12,2” - Ø 02˚10’26,529) eller
DMM = grader og decimalminutter (Ex: 41 24.208 - 2 10.4418) eller
DD = decimalgrader (Ex: 41.40338 - 2.17403)

Det vil være fint for alle, hvis du vil bruge 10 minutter på at tjekke din GPS og maile svarene tilbage til mig på rune@fiberpost.dk

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Rune

- ret nyt OBK-medlem

#2

Peter Bilgrav

3. september 2018 16:22

Hej Rune

Jeg bruger - vel i lighed rigtig mange andre - min telefon! Google maps overtrumfer alle de GPSer jeg kender. Kører aldrig efter koordinater, men foretrækker at køre efter en postadresse og så følge kørervejledninger ud fra denne.

Godt initiativ - Håber du kan bruge svaret!

Mvh

Peter

Svar "Hjælp til rettelse af kort"


Billeder
Sikkerhed

Hvad er forkortelsen for Viborg Lystfiskerforening

Forum

Forummet er for alle og giver medlemmerne mulighed for aktivt at præge foreningen.

Hold en god tone og en saglig debat. 


Opret forumtråd
© 2024 Viborg Lystfiskerforening
Log ind som administrator