#1

Fluefiskeri for nybegynder

Skrevet af Gunner d. 21. maj 2017 10:33

Hej Alle
Jeg har lige meldt mig ind i VSF, og er nybegynder indenfor fluefiskeri i åen.
Syntes dog det er svært.
Jeg fisker med følgende stænger.

Guideline Exceed 7-9 gr / 108-139 granis 8'6 #3, bruges til tørfluer og små nymfer, syntes det er den lækreste stang jeg har haft, og syntes det er meget spændende at fiske tørfluerne og de små nymfer, men har dog svært ved følgende.
1) Hvordan fiskes tørfluer bedst, er det opstrøms, og så de flyer med strømmen indtil linen tager over.
2) Syntes det er svært at kaste fluen, således den er forest i forhold til linen på vandet. linen lægger sig som regel i en bue foran fluen.
3) Jeg fiske med flydeliner og nymfer med et lille belastet hoved, hvordan fiskes de korrekt / bedst, er det at man fisker nedstrøms, trækker stille ind, venter
lidt og lader fluen følge strømmen for igen at trække lidt ind.
4) Hvordan af fisker man bedst et område af i åen.
5) Syntes nemt at min line slår knuder, og Snoer meget efter nogle kast.

Jeg har også en stang Scierra XDA 10' #8 line.
Den regner jeg med, at jeg skal prøve at fange efter laks med.
1) Når der fiskes efter laks og havørred, er det så på samme måde som ved ovennævnte fiskeri med de små nymfer.
2) Er det bedst at benytte helt synkeline til dette fiskeri.

Når man går ved åen, vil i så anbefale at man investere i en linekurv, eller er den besværlig at gå med.

Generelt, så syntes jeg det er svært helt at finde ud af hvilken linetype man skal bruge, og man får forskellige oplysninger alt efter hvilken forretning du snakker med.
Nu bruger jeg flydende og intermediate liner.

Det blev til lidt meget, men håber meget på, at der en der kan hjælpe med lidt svar, således jeg kan få nogle gode oplevelser her i starten, således interessen forbliver.

Har læst følgende bog for at blive lidt klogere
Steen Ulnits - Fluefiskerens grundbog. - GO BOG

#2

Lars Olesen

2. juni 2017 00:09

Hej Gunner

Du er velkomment at kontakte mig på mobil 24484052, så vil jeg forsøge at hjælpe dig.

Svar "Fluefiskeri for nybegynder"


Billeder
Sikkerhed

Hvad er forkortelsen for Viborg Lystfiskerforening

Forum

Forummet er for alle og giver medlemmerne mulighed for aktivt at præge foreningen.

Hold en god tone og en saglig debat. 


Opret forumtråd
© 2024 Viborg Lystfiskerforening
Log ind som administrator